הזיתים

אתר הזיתים של ישראל

מאמרים

לא רק שמן זית – מה זה שמנים אתריים ושמנים צמחיים?

במאמר זה אנו בוחנים את ההבדל בין שמנים אתרים, שומנים רב בלתי רוויים ושומנים שאינם חיוניים בתעשיית השמן.

זה לא רק שמן זית

שמנים אחרים הוכחו כבעלי השפעה מזיקה על תפקוד האנדותל. החוקרים הבחינו כי שמן קוקוס העלה את רמות הכולסטרול LDL בהשוואה לשמן חריע ושמן זית. מומחים משבחים שמנים אלה כשומנים המכילים חומצות שומן אומגה 6 חיוניות, אך רוב האמריקאים כבר צורכים כמות מספקת של שומנים אלה. חומצות שומן חד בלתי רוויות הן השומנים החיוניים הבריאים שהגוף זקוק להם, ושמן ענבים בפרט עשיר בחומצות שומן רב בלתי רוויות. שמנים לפתית וצמחים לרוב סובלים מעודף משקל עם חומצות שומן רוויות, שיש בהן תוכן גבוה יותר של חומצות שומן רוויות מאשר שמנים אחרים כמו שמן זית. נראה כי זו האפשרות הטובה ביותר לבריאותך ולהרכב גופך להפיק את מירב השומנים משמנים אתריים אלה, כמו גם ממקורות אחרים.

שמני רכב מזינים ובעלי סגולות מרפא משלהם

אך עם גילוי שמנים אתרים, אל תשכח להקדיש זמן לבחון את האפשרויות שלך לשמנים נשאיים. ישנם סוגים שונים של שמנים צמחיים למטרות שונות, כמו למשל כחלופה לשמן זית, אך הנה כמה שסווגו כמובילים והשמנים האתרים הטובים ביותר.

ישנם זנים שונים של שמן זית, אך לא כולם צריכים להיות מצופים בשמן לא מזוקק בגלל התכולה הגבוהה של חומצות שומן אומגה 3.

בעוד ששמן זית מופק בדרך כלל רק מזיתים

שמן צמחי הוא יותר תערובת של שמנים, כולל אונס, תירס, פולי סויה, דקלים וחמניות. לרוב מערבבים אותו יחד (שהוא הרבה יותר זול) ואז נמכר כשמן זית כתית. יש בקבוקים שכותרתם "שמן זית" או פשוט "שמן זית" מכילים בעיקר שמן זית מזוקק, אך הם משולבים תמיד עם שמן זית "בתולי" (גם לא מזוקק) כדי לתת את טעמם עוד יותר. שמנים צמחיים הם כולם סוגים שונים של שמן, ולא רק מזן צמחים אחד.
למידע נוסף בתחום של שמנים אתריים טבעיים ולא רק שמן זית – מה זה שמנים אתריים ושמנים צמחיים? עליך לבדוק כאן: rosamix.co.il

למעשה

המונח "שמן צמחי" משמש לעתים קרובות כינוי לכל השמנים, ובין אם אחד אוהב את המונח השיווקי או לא, הוא פשוט לא. כשאתה קונה שמן צמחי במכולת, אתה קונה שילוב על בסיס שמן הזרעים הזמין. שמנים אתרים לרוב מדוללים במה שמכונה "שמני נשא" כמו שמן סויה, שמן תירס או שמן חמניות.

אם ברצונך להשתמש בשמנים ממוקרים לטיפול בעור

עליך לשקול שילוב של שמן קוקוס, שמן חמניות או שמנים אתרים אחרים. ניתן להשתמש בשמנים צמחיים, אגוזים או זרעים בכבישה קרה, כגון ירכי ורדים אם השמן נבחר למטרה טיפולית ספציפית. אם לוקחים את השמן דרך הפה, חשוב להתייעץ עם מומחה מוסמך בשמן אתרי וארומתרפיה אם לא ניתן לצרוך את השמנים בבטחה. ניתן להשתמש בשמנים אתרים במגוון דרכים, למשל כתוסף מזון או כחלק מטיפוח העור. או שתוכלו פשוט להוסיף את העשב לבקבוק שמן זית ולהמתין מספר שבועות עד שהשמן נספג ומשומש. זכור למרוח שמנים אתריים על הקרקפת והעור לפחות פעם ביום לפני ואחרי השימוש. שמן מנשא הוא שמן צמחי בעל ניחוח מועט או ללא, המשמש לדילול השמן האתרי כך שבמקרים מסוימים ניתן למרוח אותו בבטחה או לקחת אותו על העור. כדאי להשתמש בו בשילוב עם שמנים אחרים כמו שמן זית או שמנים צמחיים אחרים, מכיוון שניתן להשתמש בריחו הנמוך מבלי לדלל את השמן האתרי באותו אופן כמו השמן עצמו.

שמנים אתרים ידועים גם כשמנים אתרים שמקורם בצמחים

כגון שמן זית, שמן שקדים או שמן קוקוס. בפועל, משמעות הדבר היא ששמנים, שעשויים בעיקר מחומצות שומן בלתי רוויות, הם נוזליים בטמפרטורת החדר, כמו שמני זית, אך לרוב מכנים אותם בפשטות "שומן", כמו חמאת קקאו או שומן חזיר. יש גם בלבול רב לגבי השמן האתרי ומה לא.

שמנים אתרים עוזרים להפצה טובה יותר ויש לדלל אותם לפני צריכתם. הימנע מהסרת שמנים עבים לפני השימוש בהם כשמן ניקוי, מכיוון שהם יכולים גם לשבת על העור ולגרום לגירוי.

עם זאת

האגודה לשמן הזית שהוזכרה כבר מציינת כי מחקר שערך ACTA (Health Scientific Nutritional Health), שהשווה בין 10 מהשמנים הנפוצים ביותר, מצא כי שמן זית כתית הוא השמנים המאכלים "היציבים ביותר". . אז נוכל לומר ששמן אתרי הוא אחד מאותם שמנים שאינם טובים רק לטיגון, אלא ניתן להשתמש בהם גם בשמנים אחרים בהם ניתן להשתמש גם. ניתן להשתמש בשמנים אתרים המשמשים אך ורק לעור, לשיער, לטיפול בעור ואף למערכת החיסונית של הגוף, על מנת להחדיר שמן זית. לפני שעוברים לשמן זית, חשוב לדעת שהוא לא הכי טוב לטיגון, מכיוון שהוא יכול להוביל לגירוי ודלקת.